tag:blogger.com,1999:blog-7244474986179272958.post1783211257278380183..comments2023-06-06T12:53:02.434-07:00Comments on Omspel: KraktärsutvecklingOnkel Olofhttp://www.blogger.com/profile/12534854074987646989noreply@blogger.comBlogger5125tag:blogger.com,1999:blog-7244474986179272958.post-17161030811148382772012-11-10T17:50:14.988-08:002012-11-10T17:50:14.988-08:00Vi har inte hunnit spela än, bara göra rollpersone...Vi har inte hunnit spela än, bara göra rollpersoner. Men det du säger är helt klart en risk - spelet kräver lite mer av ens kreativa sida än klassiskt dungeonröj gör.Staffanhttps://www.blogger.com/profile/13798451076433253808noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7244474986179272958.post-83496028436824487262012-11-10T12:14:40.472-08:002012-11-10T12:14:40.472-08:00Blir det bra "flöde" i spelet?
Min erfar...Blir det bra "flöde" i spelet?<br />Min erfarenhet är att när man gör ramarna vidare, blir det svårt för vissa spelare att vara kreativa för att de blir lite förvirrade.Onkel Olofhttps://www.blogger.com/profile/12534854074987646989noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7244474986179272958.post-62855803242911954012012-11-09T18:23:46.514-08:002012-11-09T18:23:46.514-08:00Måhända lite omständigt, men det är det som är den...Måhända lite omständigt, men det är det som är den stora charmen med spelet. Resten av systemet är rätt lättviktigt. Det finns t ex bara 25 skills (och inga "grundegenskaper" - fast vissa skills täcker det som skulle varit grundegenskapsslag i t ex DoD), och mycket av det som i andra spel ligger i olika situationsmodifikationer ligger här i aspekter som kan ligga på omgivningen eller placeras på personer tillfälligt.<br /><br />Med andra ord: I DoD finns en regel som säger: "Halva kroppen i skydd: -4 på att träffa" (eller hur mycket det nu är). Någon sådan regel finns inte i Dresden. I stället kan man göra en handling för att ge sig själv den tillfälliga aspekten "I skydd", som man sedan kan använda för att ge plus på sitt försvarsslag. I och med att en stor del av andra spels regelmeck "bor" i aspekt-reglerna så finns det utrymme för dem att ta upp en hel del plats.<br /><br />Angående ödespoäng så rekommenderas det starkt att man representerar dem fysiskt, t ex med pokermarker, för att göra hanteringen under spelmötets gång lite enklare.Staffanhttps://www.blogger.com/profile/13798451076433253808noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7244474986179272958.post-17403101261650962272012-11-09T13:11:04.667-08:002012-11-09T13:11:04.667-08:00Låter roligt, men lite omständligt Låter roligt, men lite omständligt Onkel Olofhttps://www.blogger.com/profile/12534854074987646989noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7244474986179272958.post-73967048486802765452012-11-09T11:40:07.311-08:002012-11-09T11:40:07.311-08:00Här får jag nog än en gång lyfta fram Dresden File...Här får jag nog än en gång lyfta fram Dresden Files och andra FATE-baserade spel. I Dresden har varje figur sju Aspekter - en som definierar figurens grundkoncept, en som är det som ständigt sätter figuren i knipa, och fem allmänna.<br /><br />Det spännande med aspekterna är att de kan användas både positivt och negativt. Säg att du har "Lämnar aldrig en dam i nöd i sticket" som en aspekt. Du kan då åkalla aspekten själv, och spendera Ödespoäng för att få en bonus när du hjälper en dam i nöd. Men SL kan även använda aspekten mot dig, och säga t ex "Du hör ett kvinnoskrik inifrån det brinnande huset." Du kan då antingen själv lägga ett Ödespoäng för att slippa bry dig om saken, eller så får du ett Ödespoäng för att dina karaktärsdrag ställer till problem för dig.<br /><br />Antalet Ödespoäng du har att röra dig med i grunden är även relaterat till hur många specialförmågor (både vanlig träning, och övernaturliga krafter) du har, vilket gör att den som har gjort en "mäktig" rollperson har mindre kontroll över sitt öde.Staffanhttps://www.blogger.com/profile/13798451076433253808noreply@blogger.com